czwartek, 23 maja 2019

Stephen Glenn - "Głębia"

Autor: Stephen Glenn
Ilustrator: Tomek Larek
Tytuł: Głębia
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Rok wydania: 2019
Liczba graczy: 2
Ocena: 8/10
Wiek: 8-108 lat

Opis: 

MINIMUM ZASAD, MAKSIMUM STRATEGII!

Masz do dyspozycji kilku nurków. Wysyłasz ich po skarby zatopione w wodzie. Niektórzy nurkowie lepiej radzą sobie w wodzie głębokiej, inni w płytkiej. Wykorzystaj ich umiejętności i zdobądź najwięcej skarbów. 
"Głębia" to polska edycja kultowej gry "Balloon Cup".

Zdobyte nagrody:
1. Nagroda Tric Trac (nominacja Francja 2003)
2. Najlepsza Gra Planszowa (rekomendacja Niemcy 2003)
3. Najlepsza Gra Dwuosobowa (USA 2003)
4. Najlepsza Gra Karciana (Niemcy 2003)

Recenzja: 

W ostatnim czasie wydawnictwo Nasza Księgarnia rozpieszcza swoich klientów nowymi grami, które przyciągają uwagę ciekawą grafiką i intrygują swoim opisem. Po przeczytaniu opisu zapowiedzi Głębi postanowiłam przekonać się, jakie wrażenie wywoła ona na moim ośmioletnim synku. Przyznam, że zamawiałam ją także z myślą o sobie, bo jestem fanką gier planszowych. Oboje zaś lubimy moment odbioru paczek, a zwłaszcza nadawanych przez to wydawnictwo. Jeszcze bardziej fascynuje nas ich otwieranie i przeglądanie zawartości. Co znaleźliśmy w Głębi?


Opakowanie wyróżnia się swoim rozmiarem spośród innych pudełek na gry od Naszej Księgarni (jest większe niż te, z którymi do tej pory mieliśmy do czynienia). W środku znajdziemy instrukcję, kartę megamocy, ofertę wszystkich gier w formie kart, i elementy właściwe gry: 45 kart nurków, 5 kart celów, skarby w postaci malutkich kwadracików oraz 4 płytki wody i mały woreczek na skarby. Części zestawu jest dużo i potrzeba wykonania większego pudełka jest jak najbardziej uzasadniona. Przejdźmy teraz do zasad przebiegu rozgrywki.


Trzeba przyznać, że początkowo trudno jest odnaleźć się we wszystkich regułach gry, dlatego należy instrukcję mieć zawsze pod ręką, by szybko rozwiać pojawiające się w trakcie zabawy wątpliwości. W celu rozpoczęcia rozgrywki najpierw należy przygotować potrzebne elementy. Kładziemy płytki wody na stole – naprzemiennie (woda głęboka, woda płytka) jedna pod drugą. Skarby wkładamy do woreczka i losujemy zgodnie z zasadami zawartymi w instrukcji – na płytkach wody znajdziemy podpowiedź dotyczącą ilości i kolorów możliwych do wylosowania w jednej turze. Karty nurków tasujemy i rozdajemy po osiem każdej osobie a resztę odkładamy. Naszym celem jest zdobywanie skarbów i wymienianie je po określonej stawce na karty celu. Wygrywa gracz, który jako pierwszy zdobędzie 4 karty celu. Karty nurków wykładamy na płytkach wody kolorami wskazywanymi przez skarby. Po wyłożeniu odpowiedniej ilości po obu stronach jednej płytki sprawdzany kto wygrał rundę. Sumujemy ich wartości i w zależności od głębokości wody, na której się znalazły, wyłaniamy zwycięzcę zgarniającego wszystkie skarby.



Rozgrywka dostarcza mnóstwo przyjemności. Przeznaczona jest tylko dla dwóch osób, ale jeśli ktoś dodatkowo chciałby im pomóc to przecież żaden problem. Trzeba skupić się i patrzeć, które karty możemy wyłożyć w zależności od kolorów i głębokości wody. Minimalny zalecany przez producenta wiek gracza to osiem lat. Należy zatem najpierw wytłumaczyć dziecku wszystkie zasady, by mogło podejmować samodzielne decyzje w zakresie wykładania kart. Występuje pewna przewrotność w sposobie wyłonienia zwycięzców – jeżeli skarby znajdują się na wodzie płytkiej wygrywa zawodnik z mniejszą liczbą zdobytych punktów, w przypadku wody głębokiej – z większą. Jedyny mało znaczący minus to konieczność stałego dobierania kart w sytuacji, gdy nie możemy użyć żadnej z ośmiu trzymanych w rękach. Ogólnie zdobywanie skarbów i kart celów to zadanie wymagające przemyślenia i zastodowania odpowiedniej strategii. Matematyka, a zwłaszcza umiejętność dodawanie także odgrywa znaczącą rolę w powodzeniu podczas całego turnieju.



Pod względem graficznym i jakościowym wszystko wypada bardzo dobrze. Płytki wody wykonano z grubej tektury, są sztywne i wzbogacone ładnymi ilustracjami. Karty zawierające wizerunek nurków zaprojektowano w sposób, dzięki któremu łatwo odróżnić tych poruszających się w wodzie płytkiej i głębokiej. Zastosowano ciekawe atrybuty dla tej pierwszej grupy: gumową kaczuszkę, szpadelek do zabawy w piasku. Należy tylko uważać na skarby, bo są bardzo malutkie i szybko można je zgubić. Ta gra zawiera dość dużo elementów. Dodatkowo twórcy stawiają przed nami kilk wyzwań dotyczących miejsca oraz sposobu przeprowadzenia turnieju, a także różnych jej towarzyszy. Umieszczono je na bocznych ściankach pudełka z możliwością oznaczenia tych już wykonanych. To pomysłowe urozmaicenie zachęca do gry w różnej formie, co z kolei zapewnia mnóstwo frajdy.


Głębia okazała się wciągającą grą, która z każdą kolejną rozgrywką wydaje się coraz bardziej fajniejsza. Ciekawe ilustracje na kartach cieszą wzrok i podnoszą jej aspekt wizualny. Można spędzić przy niej niejedno miłe popołudnie ze starszym dzieckiem. Na tę chwilę to nasza ulubiona gra planszowa.

Grę zrecenzowałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Nasza Księgarnia.

3 komentarze:

  1. Marta Aleksińska23 maja 2019 17:04

    Żałuję że moje maluchy jeszcze nie grają w planszowki, na rynku jest tyle wspaniałych pozycji, ta również zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna alternatywa dla ludzi takich jak ja, którzy panicznie boją się wody.😉 Gra zapowiada się ciekawie. Fajny pomysł na zorganizowanie czasu, kiedy pogoda nie sprzyja zabawom na podwórku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla starszych dzieciaków fajna gra :)

    OdpowiedzUsuń