czwartek, 26 grudnia 2019

Matt Haig - "Wróżka Prawdomówka"

Autor: Matt Haig 
Tytuł: Wróżka Prawdomówka 
Wydawnictwo: Zysk i S-ka 
Data wydania: 21 listopada 2019 
Liczba stron: 128 
Ocena: 9,9/10* 

Opis: 

Zabawna i urocza opowieść o wróżce, która jak koty, co muszą miauczeć, musiała mówić prawdę. 

Każdego dnia i gdziekolwiek, by się znalazła. Ten przymus był jej przekleństwem. Co się stało, że pewnego razu pokochała swe życie i siebie? Książka Matta Haiga – autora bestsellerowej serii: „Dziewczynka, która uratowała Gwiazdkę”, „Chłopiec, zwany gwiazdką”, oraz „Ojciec Gwiazdka” - jak zawsze ilustrowana genialnym atramentowym piórkiem Chrisa Moulda. 

Recenzja: 

Jestem najnieszczęśliwszą na świecie osobą, 
Denerwuję ludzi tym, że jestem… sobą. 

Bardzo lubię książeczki dla dzieci spod pióra Matta Haiga, ponieważ są nie tylko przezabawne, ale prawdziwie-prawdziwe. Autor ten, poza ogromną dawką humoru, zawsze serwuje czytelnikowi nietuzinkowe postaci, magiczne przygody oraz wartościowe lekcje. Wróżka Prawdomówka to zdecydowanie najcudowniejsza bajeczka w jego dotychczasowym dorobku i do tego… rymowana! 

Gdy książeczka trafiła w moje ręce, byłam bardzo zaskoczona jej formatem. Jest doprawdy niewielka – mniejsza od innych zimowych książek autora (Chłopiec, zwany gwiazdką, Dziewczynka, która uratowała Gwiazdkę, Ojciec Gwiazdka), co delikatnie mnie ubodło, bo nie prezentuje się z pozostałymi tytułami dobrze. Na szczęście książka wynagrodziła ten inny rozmiar wspaniałą treścią oraz cudownymi czarno-białymi ilustracjami Chrisa Moulda. 

Wróżka Prawdomówka to historia tytułowej bohaterki, która ma nie lada problem - tak jak kot robi miau, a mu robi krowa, tak prawdę Prawdomówka mówić była gotowa. Krótko mówiąc, wróżka nie może kłamać, przez co nie tylko nie budzi sympatii wśród innych istot (bywa w nieprzyjemny sposób szczera - dosłownie do bólu), ale i wpada w nie lada tarapaty – omal nie zostaje zjedzona przez wielkiego trolla! Szczęście-w nieszczęściu szczerość potrafi uratować i skórę. I choć prawda nie zawsze jest przyjemna, tak i w niej można znaleźć pocieszenie… 

Noc ma wiele ciemności, lecz i gwiazdy na niebie, 
Gdy zaświecą, poczujesz, 
Że świecą dla ciebie. 
Światło jaśniej świeci, 
Gdy wokół ciemności. 
A w dolinie smutku 
Są szczyty radości. 

Matt Haig stworzył przepiękną historyjkę o tym, że nie zawsze w życiu jest różowo, a prawda jest niezwykle cenna, lecz trzeba umiejętnie się nią posługiwać. I warto być sobą. Przy Wróżce Prawdomówce bawiłam się wyśmienicie, nie zabrakło również wzruszenia oraz… ciepła. Jest to zdecydowanie najpiękniejsza opowiastka tej zimy, którą polecam z całego serca. Jestem przekonana, że zauroczy i młodego, i starszego czytelnika. 

Dzięki Ci, Aado, za to, co sprawiłaś, bo w końcu się cieszę, że jestem prawdziwa. 

*Odjęłam 0,1 za rozmiar, bo więcej nie miałam serca. Prawdziwe cudo!

3 komentarze:

  1. Och! Również uwielbiamy książeczki Matta Haiga - mamy "Chłopca...", "Dziewczynkę..." i "Ojca Gwiazdkę". Szkoda, że się nie wkomponowuje w serię rozmiarem, ale i tak po nią na pewno sięgniemy! Kochamy wierszowane historie, a mówienie prawdy jest bardzo ważne - nawet jeśli czasem rani!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam słabość do rymowanek, a ta brzmi naprawdę cudnie! Po tak wysokiej nocie nie pozostaje nic innego jak dopisać ją do listy zakupów. Nie znamy jeszcze książek tego autora, a wszystko wskazuje na to, że są warte uwagi 😉 co do rozmiaru to ciekawostka i w sumie rzadko też czytam o tym w tecenzjach. Sama nigdy nie zwracam na to uwagi 🙃 Wyjątek stanowią te książki, które ledwo gdzieś się mieszczą, bo wtedy ten odmienny rozmiar rzuca się w oczy 😉

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam książeczek Matta Haiga ale widzę że trzeba na nadrobić te zaległości. Rymowanki to duży plusik. Ilustracje są urocze. Chętnie poznam Prawdomowke świetnie pokaże dziecku że prawda jest bardzo ważna

    OdpowiedzUsuń