środa, 11 kwietnia 2018

Katarzyna Sołtyk - "Moja Polska"

Autor: Katarzyna Sołtyk
Ilustracje: Elżbieta Moyski
Tytuł: Moja Polska
Wydawnictwo: Wilga
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 144
Ocena: 10/10
Wiek: 7+

Opis:

To nie jest zwykły album ani też encyklopedia. To jest wielka, przepiękna wizytówka naszego kraju. W tej wspaniale zilustrowanej książce dzieci znajdą najważniejsze fakty z polskiej historii, kultury, tradycji i nauki. Poznają ponad 60 wydarzeń i postaci, które na zawsze wpisały się w dzieje naszej ojczyzny i zmieniły nie tylko ją, ale także Europę i świat. W tej książce młodzi czytelnicy znajdą to, co bez dwóch zdać możemy nazwać symbolami Polski i przekonają się, z jak wielu powodów my, Polacy, możemy być dumni.

Recenzja:

Pamiętam jak sto lat temu, w ramach nagrody za ładne świadectwo dostałam od wychowawczyni encyklopedię szkolną. Na minimalistycznej okładce znajdowało się między innymi zdjęcie Mikołaja Kopernika. I wszystko byłoby fajnie, gdyby nie fakt, że takiego hasła w owej skarbnicy wiedzy w ogóle nie było! Ani słowa o toruńskim astronomie i ani słowa o wstrzymaniu słońca, ruszeniu ziemi… Nigdy więcej nie otworzyłam tej książki. A w encyklopediach chyba nie chodzi o tłumienie głodu wiedzy w zarodku. 

To wspomnienie nawiedziło mnie kiedy w moje ręce trafiła „Moja Polska” Katarzyny Sołtyk, z tego prostego powodu, że i tutaj na okładce przedstawiono Kopernika. Różnica jest jednak taka, że nie tylko odnalazłam takie hasło pośród niemalże 60-ciu innych, ale przy okazji dowiedziałam się czym zajmuje się selenografia i co odkrył Aleksander Wolszczan. A jak już zaczęłam czytać, to ocknęłam się prawie godzinę później. To wspaniałe, że książka dla dzieci potrafi wciągnąć jak Wikipedia. Z drugiej strony nic w tym dziwnego, bo została zbudowana na podobnej zasadzie – skojarzenia z wyszukanym hasłem poszerzają wiedzę i zainteresowanie czytelnika zataczając coraz większe kręgi i uzupełniając ją o fascynujące ciekawostki. Na przykład nie miałam pojęcia, że mamy w Polsce tyle różnych odmian miodu! A szukałam pierogów. 

W tej książce można zaleźć wszystko to, z czego Polska może być dumna. Są bitwy, daty, konstytucje, przywódcy, zabytki i nasi narodowi wieszczowie, ale znalazło się też miejsce dla Kapeli ze Wsi Warszawa, wafelków Prince Polo, ceramiki z Bolesławca, Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i Przystanku Woodstock, misia Colargola, oscypka, Lema i Sapkowskiego, gier komputerowych, abakanów i Fangora. Strasznie szkoda, że nie ma (jeszcze?) anglojęzycznej wersji. Z przyjemnością podarowałabym ją znajomym w różnych zakątkach świata.









Szczególnie, że została dopieszczona w najmniejszym szczególe, dzięki czemu prezentuje się imponująco. Świetne ilustracje dopełniają tekst, a w pełni zadrukowane, tętniące kolorami strony niezawodnie przyciągają uwagę. 

Jest świetna i, co super ważne - bardzo aktualna. Chciałam sprezentować ją chrześniakowi z okazji ukończenia pierwszej klasy, ale już wiem, że na pewno jej nie oddam. Za to pewnie kupię drugą…

Kochani nauczyciele, pamiętajcie o tej pozycji w czerwcu, kiedy będziecie chcieli ofiarować swoim uczniom wartościową książkę do kompletu z czerwonym paskiem!

Recenzja powstała dzięki uprzejmości Wydawnictwa Wilga.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz