niedziela, 11 października 2020

Quino – „Mafalda. Wszystkie komiksy. Tom 2”

Autor: Quino 
Tytuł: Mafalda. Wszystkie komiksy. Tom 2 
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia 
Data wydania: 30 września 2020 
Liczba stron: 344 
Ocena: 10/10 

Opis: 

Paski komiksowe z przygodami Mafaldy doczekały się wreszcie pełnej dwutomowej edycji w języku polskim. Tworzone przez Quino (Joaquína Salvadora Lavado) w latach 1964–1973 dzieła przetłumaczył Filip Łobodziński. 

Bystra bohaterka kwestionuje zastany porządek i wprawia bliskich w konsternację, gdy ujawnia absurdy otaczającej ją rzeczywistości. Zadaje kłopotliwe pytania o politykę i stan świata, a matkę wytrąca z równowagi feministycznymi uwagami. 

Na pozór błahe komiksy poruszają ważne problemy społeczne i krytykują autorytarne zapędy władzy. Nieustająca popularność dzieła wiąże się z żywotnością zilustrowanych zjawisk, powracających w nowych kontekstach w różnych częściach świata. Dzięki temu „Mafalda” skłania do refleksji nie tylko nad Argentyną lat 60. i 70. XX wieku, lecz także nad naszą współczesnością. 

Recenzja: 

Mafalda jest po prostu… cudowna! To zdecydowanie jedna z najciekawszych i najbardziej rezolutnych młodych bohaterek, które miałam przyjemność poznać. Absolutnie się w niej zakochałam – w jej rozsądnym podejściu do rozmaitych spraw, zabawnych pomyłkach przez nierozumienie do końca tematu oraz… w całej jej postaci. Obok kilkulatki, która w tak młodziutkim wieku myśli o problemach świata, nie można przejść obojętnie! Ja nie mogłam – gdy tylko Wydawnictwo Nasza Księgarnia zaproponowało nam drugi to jej przygód – od razu po niego sięgnęłam! 

Mafalda. Wszystkie komiksy. Tom 2 jest równie wspaniale wydany, co część poprzednia. Twarda oprawa, nieco nietypowy podłużny format oraz ponad trzysta stron komiksów zdecydowanie robi wrażenie. Co więcej, kadry nie są duże, a mimo to są bardzo czytelne – zarówno jeśli chodzi o ich treść, jak i narysowane postaci oraz otoczenie. Uwielbiam styl Quino, bowiem przywodzi mi na myśl stare animacje oraz inne pozycje dla dzieci (m.in. Fistaszki) i… po prostu budzą na mojej twarzy szeroki uśmiech. I nie tylko mi, bowiem mojej psotliwej siostrzenicy Mafalda również ogromnie przypadła do gustu! 


Jak wspominałam na wstępie – Mafalda jest cudowna i nie da się jej nie polubić. Rozmawia z rodziną, przyjaciółmi oraz innymi ludźmi na naprawdę poważne tematy – m.in. porusza tematy sprawiedliwości społecznej i demokracji. Co prawda, wiele tych spraw rozumie nieco opacznie, na dziecięcy rozumek - rozbawia czytelnika, ale i zachęca do refleksji na ważne tematy. Oczywiście, nie wszystko w niej jest aktualne, bowiem obserwowane przez dziewczynkę wydarzenia przypadają na okolicę połowy XX wieku (wówczas zostały opublikowane – dokładnie w latach 1964-1973), a sama Mafalda jest Argentynką, przez co niektóre komiksy mogą być trudniejsze do zrozumienia, szczególnie dla dziecka. Niemniej przemyślenia i pomysły tej niecodziennej postaci są warte uwagi, można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy i… świetnie się przy tym bawić. 


Co tu więcej pisać - Mafalda. Wszystkie komiksy. Tom 2 to fenomenalny zbiór komiksów o rzeczach ważnych, widzianych oczami dziecka. Czytelnik od razu zaprzyjaźnia się z tytułową bohaterką, a jej perypetie są zwyczajnie-nadzwyczajnie, podobnie jak rozważania. Jestem przekonana, że każdy zakocha się w tej pozycji – niezależnie czy ma kilka lat, czy kilkadziesiąt (zresztą samo wydawnictwo przedział wiekowy oznaczyło jako 0-100). Polecam z całego serca, super zabawa i możliwość porozmawiania z dzieckiem na bardziej i mniej poważne tematy w niebanalny sposób!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz